از نخستین رآکتور فوق‌سنگین بومی تولید متانول در ماشین سازی اراک رونمایی شد

طی مراسمی با حضور مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان و استاندار استان مرکزی؛

از نخستین رآکتور فوق‌سنگین بومی تولید متانول در ماشین سازی اراک رونمایی شد

ایران به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول پیوست

آیین رونمایی و تحویل نخستین راکتور فوق سنگین بومی تولید متانول کشور که با همت شرکت دانش بنیان و صنعت ساز ماشین‌سازی اراک و با دانش و فناوری کاملا داخلی ساخته شده است امروز شنبه نوزدهم اسفند ۱۴۰۲ با حضور محسن احمدی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، فرزاد مخلص الائمه استاندار استان مرکزی، آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اراک، دکتر موسوی معاون وزیر صمت و جمعی از مقامات کشوری و استانی در محل کارخانجات ماشین سازی اراک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل صندوق ذخیره فرهنگیان، این راکتورهای تولید متانول با نام R3001، برای نخستین بار در ایران و به دست مهندسان و متخصصان شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان تولید گردیده و در فاز نخست ۲ دستگاه از این راکتورهای غول پیکر تحویل شرکت پتروشیمی دنا از دیگر شرکت های متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان تحویل گردید.

ایران به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای تولید متانول پیوست

ساخت این راکتورهای عظیم، ایران را به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای تولید متانول وارد نمود، همچنین علاوه بر میلیون ها دلار صرفه جویی ارزی، باعث شکسته شدن انحصار تولیدکنندگان اروپایی، تقویت دانش بومی  در دوره تحریم، بی نیازی به طرفهای خارجی و نهایتا موجب همگرایی درون سازمانی و سودآوری مجموعه های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان شده است.

بومی سازی/ خودکفایی/ رشد تولید/ خنثی سازی تحریم ها

بنابراین گزارش، محسن احمدی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در  آیین رونمایی و تحویل راکتورهای فوق سنگین تولید متانول تاکید کرد خوشحالیم که در سالی که با تدبیر رهبرمعظم انقلاب سال رشد تولید نامگذاری شده است توانستیم تاکیدات و منویات معظم له را در حوزه رونق تولید، بومی سازی، خودکفایی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار خود قرار دهیم و  شرکت ماشین سازی اراک را که متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان می باشد به دوران اوج برگردانیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از دستاوردهای مهم ساخت راکتورهای فوق سنگین توسط گروه صنعتی ماشین سازی اراک را خنثی کردن تحریم ها و بی نیازی از شرکت های خارجی برشمرد و گفت: طراحی و ساخت تجهیزات فوق حساس راکتور سنتز قبلا در انحصار شرکت دانمارکی تاپسویی و سازندگان اروپایی بود که پس از اعمال تحریم های ظالمانه، شرکت تاپسویی اقدام به متوقف کردن ساخت این تجهیزات نمود اما با عزم و اراده و توان مهندسان شرکت ماشین سازی اراک، تولید این راکتورها برای نخستین بار در کشور انجام شد.

تقویت هم افزایی در مجموعه های وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان

وی ضمن تبریک به ملت ایران بویژه فرهنگیان سراسر کشور و اعضای صندوق گفت امروز با ساخت و تولید این راکتور، شاهد هم افزایی و موفقیت شرکت های زیرمجموعه صندوق از جمله شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک و پتروشیمی دنا در راستای بومی سازی صنایع فوق سنگین، شکوفایی اقتصادی کشور و سودآوری برای صندوق ذخیره فرهنگیان می باشیم.

دکتر احمدی در همین زمینه افزود : هم‌افزایی و اشتراک منابع در صندوق ذخیره فرهنگیان از طریق واسپاری و کارسپاری در شرکت‌های وابسته به صندوق عملا اجرایی شده و علاوه بر اشتغال‌آفرینی، رونق شرکت‌ها و افزایش سودآوری، برند و جایگاه و تاثیرگذاری این مجموعه در اقتصاد ملی را افزایش داده است.

تبدیل تهدید به فرصت

مدیرعامل صندوق ذخیره در ادامه گفت همکاران ما در مجموعه ماشین سازی و شرکت های پتروشیمی وابسته به صندوق، تهدید را به فرصت تبدیل کردند  اظهار داشت: با استفاده از توان و دانش نیروهای متخصص در هلدینگ پتروفرهنگ و با هم­افزایی درون­گروهی و استفاده از پتانسیل های کم نظیر شرکت دانش­بنیان
ماشین سازی اراک، در این نوع فناوری ها به خودکفایی رسیده ایم.

تولید ۲۴ دستگاه راکتور تولید متانول آغاز شده است

احمدی از امضای قرارداد طراحی و ساخت تجهیزات فرایندی پروژه های متانول پتروشیمی های دنا و سیراف شامل ۲۴ دستگاه منحصر به فرد و استراتژیک با ماشین سازی اراک خبرداد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان توانسته است پرچم پرافتخار کشورمان را در دنیا به اهتزار درآورد گفت: اکنون جایگاه شرکت ماشین­سازی اراک و به تبع آن کشور عزیزمان به عنوان پنجمین کشور دارای تکنولوژی ساخت این تجهیزات در دنیا تثبیت شده است.

شرکت ماشین سازی اراک، صنعت ساز و نماد تولید دانش بنیان است

وی با اشاره به اینکه ماشین‌سازی اراک نماد یک شرکت دانش‌بنیان در کشور است، تصریح کرد: پس از اعمال تحریم­های ظالمانه علیه کشور عزیزمان در اکثر حوزه‌ها علی­الخصوص صنعت پتروشیمی، شرکت‌های خارجی اقدام به متوقف کردن تحویل یکی از حساس­ترین وکلیدی­ترین تجهیزات واحدهای متانول به نام راکتورسنتز نمودند.

احمدی افزود: ماشین سازی اراک یک شرک صنعت ساز است که با تکیه بر دانش و تخصص مهندسان و کارشناسان خود و با سرمایه گذاری های قابل توجه اقدام به مطالعات مهندسی نموده و برخی از این محصولات و پروژه ها یک تا دو سال فرایند مطالعات مهندسی آنها به طول انجامیده تا منجر به طراحی و ساخت محصول نهایی گردد.

ماشین سازی کارنامه درخشانی دارد

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگین با اشاره به اینکه شرکت‌ ماشین‌سازی اراک کارنامه درخشانی در اولین‌های صنعت کشور دارد، اظهار داشت: این شرکت دارای بیش از نیم قرن سابقه صنعتی­سازی و از مهم­ترین شرکت­های توانمند در توسعه صنعتی کشور است. همچنین در دوره نوین فعالیت­ها و جهش تولیدات خود توانسته است به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان داخلی و پیشگامان راه­اندازی راکتورهای فولاد و آهن اسفنجی، برگ نوینی از بومی­سازی و  اقتصاد مقاومتی را محقق نماید.

طرح نوسازی و توسعه ماشین سازی اراک در دستور کار است

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از تهیه طرح نوسازی، بازسازی و توسعه ظرفیت های گروه صنعتی ماشین سازی اراک خبر داد و گفت این طرح مهم در اولویت برنامه های استراتژیک صندوق قرار گرفته و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

اجرای پروژه های مشابه در بخش های مختلف صنعت کشور توسط ماشین سازی

خاطرنشان می گردد ماشین سازی اراک به اجرای پروژه های مختلف و ساخت تجهیزات گوناگون در کشور اقدام نموده است و تاکنون تجهیزات صنعتی گوناگونی در حوزه های نفت، گاز،پالایشگاه، پتروشیمی، سدسازی، فولاد، معدن و تاسیسات بندری تولید نموده که تامین بسیاری از  این تجهیزات حساس و پیچیده قبلا وابسته به واردات بوده است.

گروه صنعتی ماشین سازی اراک در بخش های گوناگون و متنوع صنعتی کشور فعالیت می نماید که می توان به ساخت تجهیزات فولاد کرمان شامل راکتور احیای تجهیزات احیای آهن اسفنجی اشاره کرد که ظرفیت تولید آن را حدود ۵/۲ میلیون تن در سال افزایش می دهد و این تجهیز، چهارمین تجهیز از نوع خود در جهان می باشد.

شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک برای نخستین بار با مشارکت شرکت دانش بنیان بخش خصوصی طراحی، مهندسی و ساخت چکش هیدرولیکی بیل مکانیکی را انجام داده است.

این شرکت همچنین اقدام به مهندسی معکوس و مطالعات مهندسی دستگاه حفاری با قدرت حفاری ۲۵۰۰ متر در معادن نموده که این دستگاه در صورت سفارش گذاری از سوی بخش معادن قابلیت ساخت در ماشین سازی اراک را دارد.

رضا سرایی مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اراک نیز در این آیین گفت فرآیندهای طراحی، تامین مواد، ساخت و مونتاژ  قطعات رآکتور تولید متانول از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بوده که به طور کامل و با موفقیت در شرکت صنعت آفرین و دانش‌بنیان ماشین‌سازی اراک انجام شده است.

در این مراسم سرکار خانم نظرپور عضو هیات‌امنای صندوق، مدیران‌عامل هلدینگ‌های پتروفرهنگ، سرمایه‌گذاری فرهنگیان، انرژی سپهر، معاون امور شرکت‌های صندوق، مدیرعامل شرکت پتروشیمی دنا به عنوان بهره‌بردار راکتور فوق سنگین، مدیرعامل شرکت پتروشیمی سبلان، مدیرعامل قطب لاوان، مدیران کل آموزش و پرورش و صمت استان مرکزی و شمار دیگری از مقامات کشوری و استانی حضور داشتند.

در این مراسم توافق نامه تحویل راکتورها به امضای مدیرعامل ماشین سازی اراک و مدیرعامل پتروشیمی دنا رسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.